Gambar: Lapangan Terbang Paling Menakutkan Di Dunia Yang Membuat Gentar Para Juruterbang

Banyak orang yang takut naik kapal terbang untuk berpergian, padahal kapal terbang merupakan salah satu cara pengangkutan yang paling selamat. Walaupun aman, namun para penumpang akan merasa ketakutan apabila mendarat di lapangan terbang-lapangan terbang eksotik ini.

Oh, ya, bukan hanya penumpang saja yang takut, melainkan juga para juruterbang yang sudah berpengalaman. Inilah 5 lapangan terbang-lapangan terbang paling menakutkan di dunia:


1. Barra Airport

Lapangan terbang di Scotland ini sangat unik. Barra Airport merupakan satu-satunya lapangan terbang di dunia yang mempunyai landasan pacu di pantai. Landasan lapangan terbang yang ditutup pasir ini sering hilang kerana air pasang datang dari Teluk Traigh Mhor.

Barra Airport Skotlandia
Operasional Barra Airport amat bergantung dengan pasang surut air laut

Kerana ini merupakan peristiwa alami, lampu kereta sering memberikan tambahan cahaya sebagai lampu pendaratan saat jarak pandang berkurang kerana kabus tebal sering menutupi kawasan lapangan terbang.



2. Courchevel Airport

Lapangan terbang ini terletak di kawasan pelancongan ski di Perancis. Lalu apa uniknya dari lapangan terbang ini? Courchevel Airport ini mempunyai landasan yang menanjak sepanjang 524 meter dengan jurang yang menganga di hujungnya.

Courchevel Airport
Pemandangan di Courchevel Airport, indah namun sangat menakutkan bagi para juruterbang

Lapangan terbang ini hanya digunakan untuk kapal terbang bersaiz kecil seperti kapal terbang peribadi.



3. Tenzing Hillary Airport

Lapangan terbang ini merupakan lapangan terbang yang menakutkan. Lapangan terbang yang terdapat di Lukla, Nepal ini mempunyai sebuah landasan sepanjang 457 meter dengan tanah lembah menurun kira-kira 600 meter.
Tenzing Hillary Airport Nepal
Sebuah kapal terbang bersiap lepas landas di Tenzing Hillary Airport. Ngeri.

Tak heran kalau di lapangan terbang ini sering berlaku kemalangan. Tercatat, terdapat 4 kecelakaan kapal terbang di Tenzing Hillary Airport dalam lima tahun terakhir.



4. Madeira Airport

Madeira Airport yang terletak di bandar Funchal, Kepulauan Madeira, Portugal, yang merupakan kampung halaman bintang bolasepak terkenal, Cristiano Ronaldo alias CR7 ini mempunyai landasan yang dikelilingi bukit-bukit, sehingga sangat sukar bagi kapal terbang untuk mendarat.

Madeira Airport
Salah satu bahagian Madeira Airport yang menciutkan keberanian. Apabila ada tiang-tiang tersebut retak atau patah maka akibatnya sangat mengerikan

Oleh karenanya, seiring meroketnya populariti Cristiano Ronaldo yang memberi kesan positif bagi pelancongan kepulauan ini, maka kerajaan Portugal memutuskan bahawa landasan pacu harus dilanjutkan lebih jauh menganjur ke Lautan Atlantik untuk menampung pesawat berbadan besar. Kita boleh melihat tiang-tiang tiang penyangga landasan pacu tersebut. Kira-kira, sama ada Cristiano Ronaldo selalu ketakutan saban naik pesawat untuk pulang ke kampung halamannya?



5. Princess Juliana Airport

Lapangan terbang ini merupakan salah satu lapangan terbang kegemaran para pelancong untuk menguji nyali. Selain itu pemandangan di sekitar lapangan terbang amat indah.

Princess Juliana Airport
Pesawat syarikat penerbangan Alitalia sedang mendarat di Princess Juliana Airport. Pesawat amat dekat dengan kepala para pelancong di pantai. Ngeri-ngeri sedap


Landasan pacu di Princess Juliana International Airport yang terletak di Sait Martin ini yang sejajar dan menganjur ke pantai membuat pesawat terbang sangat rendah melintasi Maho Beach. Bunyi dan angin mesin yang dihembuskan oleh mesin jet pesawat yang hendak mendarat memacu adrenalin orang-orang di Pantai Maho.
0 Komentar untuk "Gambar: Lapangan Terbang Paling Menakutkan Di Dunia Yang Membuat Gentar Para Juruterbang"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2014 kopipasss - All Rights Reserved
Template By Catatan Info