Inilah Negara-negara Yang Tidak Memiliki Kekuatan Ketenteraan

Institusi ketenteraan sangat diperlukan oleh suatu negara untuk mempertahankan keselamatan dan kedaulatan suatu negeri. Tapi, ada beberapa negara yang tidak mempunyai kekuatan tentera dan mampu untuk menjaga wilayahnya dari ancaman musuh.


Inilah 10 negara yang tidak mempunyai kekuatan tentera:

1. Andorra

Negara kecil ini terletak di sempadan Perancis dan Sepanyol. Andorra tidak mempunyai tentera. Untuk melindungi wilayahnya merekka bergantung kepada Perancis dan membuat pelbagai perjanjian pertahanan dengan negara-negara Eropah.


2. Grenada


Untuk memastikan keselamatan di wilayahnya, Grenada mempunyai anggota polis yang mempunyai kemampuan sama dengan tentera.
 3. Liechtenstein

Luas negara Liechtenstein hanya 160 kilometer persegi, dan terletak di antara Switzerland dan Austria. Negara ini mempunyai peralatan ketenteraan, namun tidak pernah digunakan kerana tidak ada ancaman. Jika Liechtenstein diserang maka negara Switzerland yang akan melindungi mereka.


4. Kepulauan Solomon

Kepulauan Solomon yang terletak di kawasan Lautan Pasifik ini hanya mempunyai ahli polis untuk mengamankan wilayahnya.


5. Nauru

Nauru yang juga terletak di kawasan Lautan Pasifik sepenuhnya bergantung kepada tentera Australia jika berlaku serangan terhadap wilayahnya.


6. Vatican


Vatican merupakan pusat Katolik sedunia. Negeri ini mempunyai pasukan dari Switzerland (Swiss Guard) yang malangnya tidak mempunyai peralatan tempur. Jika berlaku serangan tentera, maka Itali yang akan melindungi Vatican.

Swiss Guard
Pasukan Swiss Guard yang menjaga wilayah negara Vatikan

Negara Vatican berada di tengah-tengah bandar Rome, Itali.


7. Tuvalu


Negeri yang terletak di Lautan Pasifik ini termasuk wilayah Komanwel Inggeris. Tidak ada kekuatan tentera di Tuvalu. Mereka berada dibawah perlindungan Angkatan Perang Kerajaan Inggeris.


8. Samoa

Negeri ini mempunyai anggota polis dalam jumlah sedikit, Samoa pernah menandatangani perjanjian kerjasama dengan New Zealand untuk melindungi negerinya dari serangan musuh.


9. Palau

Palau adalah negeri di kawasan Lautan Pasifik, negeri ini hanya mempunyai polis sebanyak 30 orang dan satu kapal laut untuk melindungi negaranya. Namun, negeri ini telah bekerja sama dengan Amerika Syarikat (AS) jika berlaku serangan. Jadi jangan membuat gara-gara dengan mereka kerana bakalan berurusan dengan AS.


10. Kepulauan Marshall

Wilayah Kepulauan Marshall yang terletak di Lautan Pasifik. Negeri ini pun bergantung kepada AS untuk mengamankan negerinya.
(Wonderlist)
0 Komentar untuk "Inilah Negara-negara Yang Tidak Memiliki Kekuatan Ketenteraan"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2014 kopipasss - All Rights Reserved
Template By Catatan Info