Kisah Datuk Penjual Bakso Goreng, Kerja 12 Jam Untung Rm 7



Pagi itu hari masih gelap. Ajok sudah mula bekerja dengan menyediakan barang dagangannya. Dengan teliti, Ajok menata barang dagangan di gerobak pikulnya. Mula minyak goreng, minyak tanah, sos, dapur, dan olahan bakso.

Ajok adalah seorang penjual bakso goreng. Anak-anak kecil mengenal makanan ringan ini dengan sebutan basreng. Setiap hari, Ajok membawa ratusan butir bakso goreng. Ia bersyukur kerana dagangannya selalu habis terjual.

Untuk menjual makanan ringan itu bagi Ajok memerlukan kerja keras. Ia tidak menjajakan makanan itu dengan berdiam diri di sewanya yang terletak di Rawa Semut, Bekasi Timur, Jawa Barat. Tiap harinya Ajok memilih berkeliling dari satu sekolah ke sekolah lain. Tempat yang disasar Ajok adalah sekolah rendah di daerah Margahayu, Bekasi Timur.


Menurut Ajok, pembelinya kebanyakan anak-anak sekolah. "Ada yang beli Rp 500, ada yang beli Rp 1,000 (Rm0.30). Satu baksonya harganya Rp 100 (Rm0.30)," kata Ajok, Isnin (18/2) lalu.

Biasanya, jika sekolah pagi selesai Ajok pindah tempat dan bersiar-siar lagi. Usia Ajok yang sudah 70 tahun ini tak lantas membuatnya malas. Ia masih bersemangat mengangkat kereta sorong pikul yang beratnya melebihi 20 kg tersebut berkeliling mencari pembeli.

Tidak hanya tubuhnya, mata Ajok juga sudah mulai rabun. Terkadang kakinya lemas dengan gementar selepas berjam-jam mengangkat kereta sorong pikulnya. Nafasnya pun termengah-mengah. "Yang penting jualan saya laku," katanya.



Bagi Ajok, jika hanya berdiam diri menunggu pembeli, jualannya tak laku. Kadang panas dan hujan ia lewati asal boleh sampai ke sekolah. Ia berjualan hingga pagi dan petang. Dalam sehari, Ajok hampir berjualan keliling selama 12 jam.

Wajah Ajok selalu semringah ketika melihat jualannya habis terjual. Dengan hati-hati setiap petangnya ia mengira pendapatannya. "Boleh boleh Rp 100 ribu (RM 30)," katanya.

Wang Rp 100 ribu (Rm30) bukan keuntungan bersih bagi Ajok. Wang itu perlu dibahagikan dengan Qodir, teman satu sewanya. Qodir adalah pembuat bakso goreng. Ia yang menyediakan bakso beserta kereta sorongnya. Sementara Ajok hanya menyediakan bahan penunjang seperti minyak sayur, minyak tanah, sos dan menjualkannya.

"Wangnya dibahagikan, biasanya dapatnya Rp 50 ribu (Rm15) satu orang. Saya boleh Rp 50 ribu (Rm15) belum buat belanja keperluan lain seperti minyak, sos dan membeli makanan siang dan malam. Paling untung bersih hanya Rp 20 ribu perhari (Rm7) , "katanya.

Tiap bulan hantar isteri di Subang Rp 100 ribu (Rm30)

Wang Rp 20 ribu setiap harinya ditabung oleh Ajok. Namun terkadang wang simpanan itu terpakai untuk keperluan sehari-hari buat makan dan membeli kopi. Meski demikian, Ajok selalu berusaha menabung.

Beruntung, setiap makan siang dan malam ada warung langganan Ajok. Penjual makanan itu mengerti Ajok adalah orang tak mampu. Kerana itu sering kali diberi diskaun. Cukup Rp 4.000, Ajok sudah mendapatkan telur, tempe, sayur dan nasi satu pinggan. Semua Ajok lahap sampai habis.


Pergi merantau, Ajok harus berpisah dengan isteri tercinta, Siti Fatimah. Isterinya tinggal seorang diri di Subang, Jawa Barat. Sebulan sekali, Ajok memilih pulang kampung naik bas. Wang hasil jualannya dikasih isterinya. "Saya hanya boleh ngasih setiap bulan Rp 100 ribu. Itu untuk keperluan isteri saya satu bulan," ujarnya.

Bagi Ajok, wang Rp 100 ribu sangat besar. Wang itu ia kumpulkan dari hasil menabung dan cucuran keringat hasil jualan keliling. "Kalau buat makan isteri saya cukup," jelasnya.


Datuk dua cucu ini memilih merantau kerana di kampung halamannya tidak punya pekerjaan. Daripada mengemis, Ajok memilih berjualan. Ajok juga tak ingin berharap belas kasihan dari anak dan tetangga. Ia memilih merantau daripada harus meminta-minta di tengah jalan. Baginya itu haram hukumnya.

Di perantauan, Ajok juga selalu pintar menjaga kesihatan. Tak ada resipi khas. Jika kaki pegal dan tak enak badan, Ajok mengaku cukup minum kopi lalu mengurut kakinya sendiri dengan minyak. "Langsung seger lagi dan besok boleh berjualan," katanya.

Ajok juga tak mempunyai kad jaminan kesihatan. Jika sakit, ia tak mau berobat ke rumah sakit kerana tak punya wang. Paling Ajok pergi warung membeli kopi dan ubat seperlunya. "Saya bersyukur diberi kesihatan. Paling hanya lenguh saja sakitnya," ujarnya
0 Komentar untuk "Kisah Datuk Penjual Bakso Goreng, Kerja 12 Jam Untung Rm 7"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2014 kopipasss - All Rights Reserved
Template By Catatan Info