Wang Zhiqian, Pramugari Yang Menjadi Pilot Tercantik Di Dunia



Wang Zhiqian adalah pilot cantik yang juga bekas pramugari. Namanya menjadi pembicaraan ramai di China. Wang Zhiqian menjadi juruterbang wanita pertama di China yang memenangi lesen untuk menerbangkan pesawat Airbus. Ia sudah berkhidmat terbang selama 6 tahun untuk syarikat penerbangan Sichuan Airlines.

Wang Zhiqian
Namanya juga wanita muda dan berparas cantik, Wang Zhiqian juga suka selfie di kokpit

Walau kini sudah menjadi pilot, Wang Zhiqian kerap tampil dengan solek cantik seperti ketika ia masih menjadi pramugari. Dahulu semasa masih berkhidmat sebagai pramugari, ia pernah mendapat anugerah sebagai pramugari terbaik kerana prestasi kerjanya yang memuaskan.

Wang yang mengambil kuliah Jurusan Tari di Akademi Kesenian Hainan. Setelah lulus, ia melamar pekerjaan sebagai pramugari di Sichuan Airlines kerana ia menaruh minat di dunia penerbangan. Dia begitu penasaran tentang pengendalian pesawat dan sering bertanya kepada pilot tentang fungsi instrumen. Dia juga menghabiskan masa lapang beliau belajar tentang pesawat


Wang Zhiqian
Wang mengatakan saat ia mengenakan seragam pilot, ia merasa amat tampan

Pada tahun 2004, Sichuan Airlines sedang mengalami reformasi, mereka merekrut pilot dari masyarakat dan karyawan mereka sendiri. Kerana itu Wang memutuskan untuk sekolah pilot. Sejak saat itu pada, dia bertekad untuk memecahkan stigma bahwa hanya lelaki yang boleh menjadi pilot. Ibunya sempat tidak boleh mengerti mengapa dia melepas kesempatan promosi untuk  menjadi ketua  pramugari dan memutuskan berhenti sejenak untuk mengenyam pendidikan pilot di Amerika Syarikat.

Wang zhiqian
Setelah menjadi pilot Wang Zhiqian mempunyai hobi baru: bermain golf


Saat pertama kali ingin ke Amerika Serikat untuk sekolah, ia ditertawakan oleh pegawai visa Amerika kerana ingin menjadi pilot oleh kerana parasnya yang cantik dan lembut. Oleh kerana itu ia bertekad keras agar boleh menjadi pilot handal.

Wang Zhiqian
Maaf, ini bukan Michelle Yeoh. Wanita ini adalah Wang Zhiqian, wanita China pertama yang memiliki lisensi pilot Airbus.

Selama menempuh pendidikan di Amerika, Wang berusaha amat keras kerana kurangnya pengetahuannya akan penerbangan. "Pada awalnya, saya tidak mengerti apa yang dikatakan guru di kelas. Jadi saya harus bekerja lebih keras dan mengulang serta mereview pelajaran saya,"kata Wang. Setelah mengatasi banyak kesulitan, terutama dalam bahasa, ia meraih gelar lisensi pilot penerbangan pribadi dan komersial. Lalu dia menghabiskan setengah tahun mendapatkan lisens pilot di CAAC (Otoritas Penerbangan China). Kemudian, dia menghabiskan sekitar dua bulan belajar untuk menerbangkan pesawat Airbus.

Wang Zhiqian
Parasnya yang cantik dan lembut, serta kulitnya yang bersih sempat membuatnya dianggap remeh dan ditertawakan oleh petugas visa Amerika Serikat saat mengatakan bahwa niatnya adalah untuk mendalami pendidikan pilot

Kini ia dikenal sebagai wanita China pertama yang memiliki lisensi pilot Airbus, Presiden Airbus secara pribadi memberikan pengiktirafan. Sehingga ia berhak meneribangkan pesawat Airbus milik syarikat penerbangan Sichuan Airlines, tempatnya bekerja dulu sebagai pramugari.

Wang Zhiqian Pilot Sichuan Airlines
Wang berpose dengan latar belakang pesawat Airbus A320 milik Sichuan Airlines di hanggar

Saat ditanya mengenai kehidupan pribadinya, Wang mengatakan bahwa ia belum memiliki kekasih. Tak pelak namanya menjadi perbincangan hangat para netizen di China yang memberinya gelar "Pilot Tercantik Di Dunia"
(China News, Women of  China, Weibo)
0 Komentar untuk "Wang Zhiqian, Pramugari Yang Menjadi Pilot Tercantik Di Dunia "

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2014 kopipasss - All Rights Reserved
Template By Catatan Info