Wanita Cantik Ini Bikin Kontroversi Kerana Posting Foto Dan Videonya Di Kokpit Cathay Pacific


Seorang wanita cantik berusia 28 tahun bernama Ada Ng mendadak menjadi kontroversi dan menjadi pembicaraan ramai di seluruh China, khususnya di jejaring sosial khas China: Weibo selepas menghantar foto-fotonya.

Ia mungkin tidak akan pernah menyangka kalau perbuatannya ini bakalan membuatnya terjebak dalam kontroversi dan terseret dalam masalah. Posting foto-fotonya di sosial media tersebut mencetuskan perdebatan panjang mengenai isu keselamatan dan keselamatan penerbangan.

Lalu apa yang salah dengan foto-fotonya? Ia menghantar foto-fotonya di dalam kokpit pesawat Cathay Pacific, syarikat penerbangan pesawat yang dinaikinya dalam penerbangan dari Taipei ke Hongkong. Dalam keterangan foto tersebut dia menulis bahawa ia dibenarkan terbang dan duduk di dalam kokpit kerana penerbangannya sudah "full" (penuh). Ia juga menambah bahawa "merasakan take off dan landing di dalam kokpit rasanya sejuk sekali". Jadi kerana sudah mendapat izin pilot, maka ia tak mensia-siakan peluang ini.


Ada Ng Cathay Pacific
Foto selfie Ada Ng di dalam kokpit pesawat Cathay Pacific

Agar tidak dikira penipuan, maka ia juga mengambil foto dan merakam video dari kokpit pesawat tersebut dengan telefon bimbitnya ketika pesawatnya landing di Chek Lap Kok Airport.

Ada Ng
Suasana Chek Lap Kok Airport yang dirakam Ada Ng dari kokpit saat pesawat landing

Serba salah saja foto dan videonya ini menjadi viral sebelum dikeluarkan oleh Ng. Kontroversi tidak berhenti di situ kerana pihak berkuasa penerbangan Hongkong mengadakan siasatan mengapa seorang penumpang boleh masuk ke dalam kokpit pesawat yang sebenarnya terlarang kecuali bagi kru pesawat.

Ada Ng cathay Pacific
Pemandangan dari dalam kokpit yang dirakam Ada Ng ketika pesawat berhenti di apron untuk menurunkan penumpang

Juru bicara Cathay Pacific pun mengatakan bahawa hanya juruterbang dan kru pesawat Cathay Pacific dan kerabat langsung saja yang boleh ikut duduk di kokpit. Kerana sebab-sebab privasi, sang jurucakap menolak memberitahu apakah Ng merupakan pekerja mereka atau ahli keluarga pekerja mereka. Bahkan Ng pun juga mempamerkan boarding pass naik ke pesawat tersebut.

Boarding Pass Cathay Pacific Milik Ada Ng
Ada Ng juga memposting foto boarding pass kelas bisnis Cathay Pacific atas namanya

Namun khabar yang bertiup mengatakan bahawa sang pilot dalam penerbangan tersebut melanggar disiplin dengan membenarkan wanita ini masuk ke kokpit kerana wanita ini berparas cantik dan menarik.

Peraturan dalam dunia penerbangan padahal dengan jelas mengatakan bahawa kokpit adalah kawasan terlarang selain kru pesawat dan penumpang dilarang menghidupkan alat elektonik.
(Daily Mail, South China Morning Post, Weibo)
0 Komentar untuk " Wanita Cantik Ini Bikin Kontroversi Kerana Posting Foto Dan Videonya Di Kokpit Cathay Pacific"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2014 kopipasss - All Rights Reserved
Template By Catatan Info