Dua Wanita Cantik Yang Jadi Pilot Tempur Wanita Pertama Korea Utara Beraksi Mempesona Di Depan Kim Jong-un

Pemimpin tertinggi Korea Utara (Korea Utara) Kim Jong-un menemui dua wanita Korea Utara yang menjadi wanita pertama yang menjadi juruterbang pesawat pejuang. Kedua-dua juruterbang wanita berparas cantik itu menangis terharu ketika Kim Jong-un memberikan karangan bunga.

Kim Jong-un memuji kedua-dua wanita yang menjadi wanita juruterbang pejuang pertama negara komunis tersebut dengan sebutan 'pahlawan Korea' dan "bunga dari langit". Kedua wanita juruterbang pejuang tersebut bernama Jo Kum-hyang dan Rim Sol. Kedua-duanya telah berjaya melakukan penerbangan solo yang membuat Kim Jong-un terkagum-kagum.


Pilot Tempur Wanita Pertama Korut
2 wanita cantik yang menjadi juruterbang pejuang wanita pertama Korea Utara, Jo Kum-hyang dan Rim Sol menangis terharus ketika disalami dan diberi ucapan selamat oleh pemimpin tertinggi Korea Utara, Kim Jong-un

Pejabat berita Korea Utara, KCNA melukiskan kepuasan Kim Jong-un melalui kalimat "Sukses untuk mereka, atas semangat revolusioner yang mulia, penerimaan ideologi parti dan kesetiaan kepada panglima tertinggi," pada Selasa 23 Jun 2015.

Diktator Korea Utara itu memang kagum dengan aksi dua juruterbang wanita yang berani itu, ketika menyaksikan mereka latihan berlepas dan mendarat dengan sukses.

Jo Kum-hyang dan Rim Sol
Kim Jong-un tersenyum lepas dan puas atas aksi kedua wanita cantik yang jadi pilot tempur wanita pertama kebanggaan Korea utara ini 

Dalam rilisan berita tersebut tidak dijelaskan jenis jet pejuang Korea Utara yang dipandu oleh oleh 2 pilot perempuan itu. Namun dari foto-foto yang beredar diduga bahawa dua juruterbang wanita itu menerbangkan jet pejuang MiG-21 yang sudah tua. Pesawat pejuang ini popular di era Kesatuan Soviet.

Korea Utara dipercayai mempunyai hampir tiga dozen jet pejuang MiG-21 yang dibeli dari Kesatuan Soviet pada akhir 1980-an. Nasib pesawat-pesawat pejuang Korea Utara itu terancam, kerana kurangnya bahan bakar dan suku cadang. Terlebih, Korea Utara dikenakan sekatan ekonomi oleh PBB.

Wanita Korut Pertama Yang Jadi Pilot Tempur
Kim Jong-un berpose dengan pilot tempur wanita pertama Korut

 keadaan itu tidak menyurutkan semangat Jo Kum-hyang dan Rim Sol. Menurut KCNA, kedua pilot perempuan itu menangis terharu dan mengucapkan terima kasih kepada Kim Jong-un atas penghargaan yang mereka terima.
(KCNA, CNN
0 Komentar untuk "Dua Wanita Cantik Yang Jadi Pilot Tempur Wanita Pertama Korea Utara Beraksi Mempesona Di Depan Kim Jong-un"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2014 kopipasss - All Rights Reserved
Template By Catatan Info