Foto: Pemandangan Memilukan Saat Gelombang Udara Panas Melanda Pakistan

Sungguh memilukan suasana di Pakistan, khususnya ibu kota Karachi kini. Dalam 3 hari terakhir gelombang panas yang melanda sebahagian besar wilayah Pakistan telah menyebabkan lebih dari 450 orang dilaporkan terbunuh. Sebahagian besar korban tewas berasal dari wilayah selatan Pakistan.

Hal tersebut disampaikan salah seorang pegawai pemerintah daerah bernama Sabir Memon. Memon menuturkan bahawa wilayah yang dilanda gelombang panas yang paling teruk adalah di wilayah Pakistan selatan, terutama di ibu negara Karachi.


Gelombang Panas Pakistan
Pemandangan warga yang berendam di sungai-sungai merupakan hal yang majmuk dilihat di bandar-bandar Pakistan khususnya Karachi

"Dalam tiga hari terakhir, lebih dari 450 orang dilaporkan terbunuh akibat gelombang panas yang melanda sebahagian besar wilayah Pakistan," ungkap Sabir Memon pada Selasa 23 Jun 2015.

Menurut laporan doktor di rumah sakit terbesar di bandar Karachi bernama Semi Jamali, kira-kira lebih 3,000 pesakit masih dirawat di rumah sakit tersebut sehingga kini.

Gelombang Udara Panas Pakistan
Seorang pria shock dan pingsan kerana tidak tahan dengan suhu udara yang teramat panas

“Di rumah sakit tempat saya bekerja, kami telah merawat sekira 3.000 pesakit yang menderita serangan demam dan dehidrasi akibat gelombang panas yang akhir-akhir ini melanda wilayah ini,” ujar dr Semi Jamali.

Korban gelombang panas Pakistan
Seorang wanita menangis dalam Ambulans di hadapan jenazah suaminya yang menjadi korban gelombang panas

Juru Bicara Organisasi Edhi Welfare (badan amal independen Pakistan), Anwar Kazmi, mengatakan bahwa beberapa rumah sakit di Pakistan menerima lebih dari 400 jenazah korban gelombang panas yang disimpan dalam kamar jenazah.

Jenazah Korban Gelombang Panas Pakistan
Seorang petugas mencangkung dalam sebuah bilik jenazah di sebuah rumah sakit di Karachi. Di hadapannya adalah jenazah-jenazah para mangsa gelombang udara panas yang mendera Pakistan. sungguh memilukan


Sebelumnya, sebahagian besar wilayah India dan beberapa negara Timur Tengah dilanda gelombang panas, kali ini giliran Pakistan yang dilanda gelombang panas. Pada Sabtu 20 Jun, Bandar Karachi mengalami peningkatan suhu sehingga 45 darjah Celsius. Sungguh sangat panas.

Jenazah Korban Gelombang Panas Pakistan
Jenazah-jenazah para mangsa gelombang panas di Pakistan dalam bilik mayat semakin hari semakin bertambah

Pemandangan orang-orang yang merudum di bandar tersebut merupakan hal yang majmuk. Di sungai-sungai pun banyak kelihatan warga yang berendam untuk mengusir panas.
(AFP, Reuters, The Straits Times, New York Times)
0 Komentar untuk "Foto: Pemandangan Memilukan Saat Gelombang Udara Panas Melanda Pakistan"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2014 kopipasss - All Rights Reserved
Template By Catatan Info