Model Ini Popular Kerana Wajahnya Yang Kelihatan Pelik

Melanie Gaydos (26 tahun) dilahirkan dengan keadaan genetik yang jarang berlaku yang disebut 'ectodermal dysplasia' yang membuat rambut tak tumbuh, serta gigi dan kulitnya tak berkembang sempurna. Keadaan ini membuat penampilan fizikalnya kelihatan aneh, sehingga ia menjadi mangsa buli dan tidak mempunyai banyak teman.

Apa yang dialami Melanie sangat menyiksa sehingga ia pernah sangat ingin bunuh diri saat masih berusia 16 tahun.


Melanie Gaydos
Kerana penampilannya yang aneh, Melanie Gaydos sempat ingin cuba bunuh diri kerana sering menjadi mangsa bully

Hidupnya berbalik ketika ia dilatih sebagai model. Ia diminati kerana penampilannya yang sangat tidak konvensional. Melanie memulakan kerjayanya sebagai model dengan menyamar untuk teman wanitanya yang bekerja sebagai jurugambar. Ini terjadi setelah ia pindah ke New York City empat tahun lalu. Di sini, ia melepas semua beban yang selama ini menghimpitnya.

"Saya akhirnya memulakan kerjaya di dunia fesyen. Ini berdasarkan dari Craigslist kerana ada banyak jurugambar fesyen di sana yang mencari model yang mempunyai pandangan yang tidak stereotaip," katanya.

Melanie Gaydos
Jangan salah, walau prestasi aneh dia merupakan salah satu yang berbayaran mahal

Ia menyebut pekerjaan profesional pertamanya adalah dengan band Jerman band heavy metal Rammstein. Dan menurutnya ini pengalaman yang menyeronokkan! Meski ia sering mendapat tatapan aneh dari model lain.

"Model industri lain biasanya tidak tahu apa yang membuat saya ada di sana," ujarnya sambil terkekeh.

Ia berkata modeling telah membantunya belajar lebih banyak tentang dirinya. dan dia mengaku bahawa dia telah mempunyai beberapa "diva" semasa di set. "Apabila menjadi model, saya benar-benar tak kenal takut. Saya bebas untuk melakukan apa-apa apabila berada di depan kamera," ujarnya.

Walaupun ia mengaku bahagia dengan kerjayanya sebagai model yang berjaya, kadang Melanie tak mudah menangani situasi yang dihadapinya. Banyak orang yang masih memperlakukannya berbeza.

"Seolah saya mengalami cacat mental atau lebih rendah daripada mereka. Pada kenyataannya ectodermal dysplasia adalah kondisi fisik," katanya.
(Cosmopolitan, Huffington Post)
0 Komentar untuk "Model Ini Popular Kerana Wajahnya Yang Kelihatan Pelik"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2014 kopipasss - All Rights Reserved
Template By Catatan Info