Foto: Walau Terlahir Tanpa Anak Mata, Bayi Ini Berwajah Cantik

Wajah bayi yang belum lama lahir ini cantik. Sekilas dia tampak sedang nyenyak tidur. Tidak ada yang menyangka bahawa bayi bernama Daisy itu lahir tanpa bola mata.

Wajah bayi ini bulat dengan pipi cukup tembam. Kulitnya bersih dan mulus. "Dia adalah bayi kami yang cantik dan kami tidak menyesal telah menolak tawaran untuk menghentikan kehamilan saya," ujar Danielle Davis (24), ibunda bayi tersebut.

Saat hamil, Danielle diberi tahu hasil scan menunjukkan janinnya mempunyai kista di otak. Saat itu usia kandungannya sekitar 21 minggu. Notis itu awalnya membuat Danielle dan pasangannya bimbang. Meski doktor tidak menyebut kemungkinan bayi tersebut boleh lahir buta, namun Danielle diberi pilihan untuk mempertahankan atau untuk menghentikan kehamilannya.

Daisy Davis, walau tanpa bola mata, parasnya terlihat cantik

Danielle memilih untuk tetap mempertahankan kehamilannya hingga akhirnya dirinya melahirkan si cantik Daisy. Ketika lahir, barulah diketahui bayi tersebut tidak punya mata. Doktor menjelaskan keadaan tersebut adalah anophthalmia, cacat lahir yang dialami satu daripada 10,000 bayi.

Cacat Ini dicetuskan rangkaian yang membuat mata anak gagal terbentuk dalam rahim, sehingga yang ada hanyalah soket kosong tanpa bola mata. Meski shock dengan keadaan putri kecilnya, namun Danielle dan pasangannya bertekad akan memberikan peluang yang sama seperti anak-anak lain kepada Daisy.

Saat ini Daisy telah berusia lapan minggu. Dia tinggal bersama kedua kakaknya yakni Logan (6) dan Tyler (4) di rumah keluarga mereka di Cwmbran, South Wales.

Rancangannya pada akhir bulan, Daisy akan dibawa ke RS Great Ormond Street untuk operasi pemasangan bola mata buatan dari kaca. Nantinya ketika Daisy berusia 18 bulan, bola mata itu akan diganti dengan yang kelihatan lebih semula jadi.
 Orang tuanya saat ini tengah mengumpul dana bagi Royal National Institute of Blind People untuk meningkatkan kesedaran awam akan anophthalmia. Mengumpul dana dilakukan melalui kegiatan terjung payung yang rencananya akan dilakukan pada 6 Jun 2015 yang akan datang.

Anophthalmia merupakan keadaan yang sangat jarang berlaku, dan menurut kajian terbaru dari Inggeris, prevalensinya diperkirakan terjadi pada satu daripada 10,000 kelahiran. Sayang hingga kini belum diketahui secara pasti apa penyebab Anophthalmia ini. Akan tetapi para pakar menduga Anophthalmia terjadi kerana adanya gangguan pada peringkat pembentukan mata ketika si bayi masih berbentuk janin.

Penyebab lain antara lain mutasi genetik terbitan dan sporadis, keabnormalan kromosom, ataupun faktor gangguan dari persekitaran sepanjang masa prenatal.

(Mirror, fofundme)
0 Komentar untuk "Foto: Walau Terlahir Tanpa Anak Mata, Bayi Ini Berwajah Cantik"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2014 kopipasss - All Rights Reserved
Template By Catatan Info