Mighty Mongrel Mob, Geng Motor Paling Ganas Dari New Zealand

Boys, mungkin anda belum pernah dengar gangster motor yang satu ini, bernama Mighty Mongrel Mob. Geng motor asal New Zealand ini biasa beroperasi di dunia jenayah yang penuh dengan kekerasan yang biasanya mematikan.












Namun, beruntungnya bagi jurugambar bernama Jono Rotman ini. Ia berjaya mendapatkan kepercayaan dari geng tersebut dan menghasilkan foto-foto menarik dari sosok-sosok berkarakter yang terdapat di geng tersebut.

Saat dilaporkan oleh dailymaill.co.uk (3/7/2015), selama kurang lebih delapan tahun terakhir Jono menghabiskan masa bersama geng mafia ini mulai dari mengambil foto budaya, adat istiadat, bahkan bertempur berdarah dengan kumpulan pesaing, iaitu Black Power.

Mighty Mongrel Mob dibentuk di Wellington dan Hawkes Bay pada tahun 1960. Mereka mempunyai kod etika yang ketat terhadap orang luar. Hal ini yang membuat mereka seolah tak terlacak, meski diketahui banyak orang.


"Kisah hidup mereka benar-benar penuh kekerasan dan berlumuran darah. Aku sendiri merasa gentar apabila memulakan projek ini. Ada hal yang tak boleh dikatakan bahawa mereka boleh membunuh saya bila-bila saja, "ujar Rotman.Lambat laun, Rotman mula mendapat kepercayaan mereka saat ia mengambil foto-foto suasana di penjara New Zealand. Ia menghubungi petugas yang boleh menjadi penghubung dirinya dengan geng tersebut."Saya bercakap dengan pegawai-pegawai sebagai penghubung yang memberi saya kenalan dari seseorang yang merapatkan jurang antara gang dan kehidupan awam," kata Rotman.Sejak saat itu, Rotman mula membuat perjalanan ke penjuru negeri, mengunjungi rumah-rumah dan kelab, yang mengandungi beratus-ratus ahli geng.Dalam foto-foto yang diambil Rotman, tato di wajah mereka sebagai simbol pertentangan terhadap pihak berkuasa. Untuk itu, Rotman ingin masyarakat melihat foto-fotonya sebgai karya seni bukan semata-mata sebagai perwakilan kekerasan ataupun mendedahkan geng tersebut. Cool! (Foto-foto: dailymail)
0 Komentar untuk "Mighty Mongrel Mob, Geng Motor Paling Ganas Dari New Zealand"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2014 kopipasss - All Rights Reserved
Template By Catatan Info