Video Ujian Telefon iPhone 6 dan iPhone 6 Plus Ditembak Senapang AK-47 Ini Menjadi Sensasi

Saban kali Apple melancarkan iPhone terbaru, beberapa soalan standard pasti meluncur dari para pemerhati dan para haters. Soalan standard tersebut biasanya berkaitan resolusi skrin, ketahanan bateri, dan kualiti kamera.

Namun, ada soalan-soalan unik yang barangkali tak pernah terpikirkan oleh pihak Apple dan kebanyakan orang. Sebagai contoh, "Berapa banyak jajaran iPhone yang perlu disiapkan untuk menahan peluru dari senapang AK-47?"


iPhone Ditembak AK-47
Sang algojo berpose bersama senapang AK-47 dengan magazin penuh dan deretan telefon-telefon bimbit Apple iPhone dan Android yang hendak ia korbankan


Seorang technofreak berusaha menjawab soalan itu dengan memuat naik video di Youtube. Sebagai info, AK-47 adalah serangan senapang yang dikeluarkan pada tahun 1974 dan digunakan pada konflik Rusia-Afghanistan tahun 1979.

Senapang ini dibuat secara langsung oleh kakitangan tentera kenamaan, Mikhail Kalashnikov. AK-47 boleh melontarkan peluru dengan kelajuan 884 meter per saat. Senjata ini merupakan senjata kegemaran para pengganas dan militan pelampau radikalis kerana kemampuannya amat mematikan.

Sebahagian deretan telefon bimbit iPhone dan Android yang akan dijadikan tumbal senapang AK-47, semuanya dalam keadaan baru

Nah, persoalannya berapa iPhone yang harus dikorbankan untuk menahan peluru tersebut?
Untuk mencari jawapannya, ia membuat penyandang telefon dari kayu. Di situ, lapan telefon bimbit dibariskan untuk dijadikan tumbal rasa ingin tahunya.

Berturut-turut dari depan ke belakang, ia meletakkan 3 iPhone 6 Plus, menyusul 2 iPhone 6s. Selepas, ada satu iPhone yang lebih kecil, satu iPhone "KW", dan sebuah Samsung Galaxy S6. Penembak berdiri kira-kira dua meter di depan barisan iPhone.

Selepas ujian pertama, ternyata peluru dari AK-47 tersebut mampu menembusi lima iPhone terdepan. Tiga telefon bimbit selepas selamat dari peluru. Namun, pada ujian pertama, peluru menyentuh penyangga kayu sehingga hasil dinilai tidak tepat.

Seterusnya, ujian kedua dilakukan dengan lebih tepat menembak bahagian tengah telefon bimbit. Hasilnya, enam telefon bimbit dirosakkan peluru. Namun, pada telefon bimbit keenam, hanya paparan yang pecah. Apabila dihidupkan, telefon bimbit masih boleh berfungsi normal.

Kerana sensasionalnya ujian ini, lebih tepat lagi gila, video ini sudah ditonton lebih dari 4 juta kali. Inilah videonya:
.
 
Melihat spesifikasi peluru, iPhone dinilai cukup kuat menghadang serangan. Namun tetap saja, iPhone adalah telefon pintar, bukan peralatan anti-peluru. Jadi, jangan alih fungsikan peranti pintar ini sebagai pengaman tubuh anda dari tembakan.

(CNet)
0 Komentar untuk "Video Ujian Telefon iPhone 6 dan iPhone 6 Plus Ditembak Senapang AK-47 Ini Menjadi Sensasi"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2014 kopipasss - All Rights Reserved
Template By Catatan Info