Inilah Senarai Hal-hal Dan Barang-barang Yang Tak Akan Pernah Laku Di Arab Saudi


Arab Saudi adalah negara kaya raya. Kerana kaya, secara kasat mata nampaknya peluang perniagaan disana bagus juga. Namun bagi para calon ahli perniagaan yang ingin menjalankan perniagaan di Arab Saudi, sebaiknya memperhatikan ciri-ciri sosiologi masyarakat dan negara yang bersangkutan, sehingga dapat diketahui manakah yang benar-benar melupakan peluang?

1. Basikal motorSelain kerana Arab Saudi hanya mengalami 2 musim iaitu musim panas dan musim sejuk, negara ini juga tidak mengenakan cukai bagi warganya sebab cukai itu haram. Maka oleh kerana itu, warga Arab Saudi lebih memilih membeli kereta sebab harga kereta disini murah (kerana tidak dikenakan cukai).Asal tahu, di Arab Saudi harga 2 liter petrol setara dengan 1 botol air mineral 500 ml atau 4 liter petrol setara dengan 1 tin soft drink 330 ml. Maka itu jangan hairan kalau Kita tidak akan pernah melihat motor Jepun berkeliaran di jalan-jalan bandar-bandar di Arab Saudi. Dan kalau pun ada, biasanya yang berkeliaran adalah motosikal besar seperti Harley Davidson, Ducati, dan sebangsanya.


2. Model iklan atau bintang iklan
Jangan bermimpi menjadi bintang iklan atau model iklan di Arab Saudi, apalagi kalau ingin menjadi model iklan terkenal. Sebab syariat Islam yang dianuti negara ini dengan keras melarangnya. Jadi jangan pernah terkejut kalau kita sedang berkunjung ke Arab Saudi melihat model iklan pakaian dengan wajah ditapis alias dikaburkan seolah olah yang memakai baju wajahnya rata tanpa hidung, mata, apalagi bibir. Atau paling banter pakaiannya disunting menggunakan Photoshop agar kelihatan lebih tertutup. Padahal iklannya dipasang di pusat keramaian. Sekarang, wanita tidak dibenarkan menjadi model iklan.



3. Minuman keras atau minuman beralkohol


Sebagai negara yang menjalankan syariat Islam sudah pasti Pemerintah Kerajaan Arab Saudi melarang keras peredarannya kerana haram. Dan kalau ada yang ketahuan mengambil atau dengan sengaja mengedarkanya, maka hukumannya tidak boleh dibilang ringan.


4. Payung dan Baju hujan
Di Arab Saudi kita jarang sekali melihat orang memakai payung, sebab di Arab Saudi hujan merupakan perkara yang jarang berlaku dan amat dimimpikan.Dan yang lucu adalah: apabila turun hujan maka mereka memilih keluar rumah untuk menikmatinya. Bagi mereka, melihat hujan sama seperti anak kecil mendapat mainan baru atau melihat makanan enak yang disajikan saat sedang lapar berat.



5. Minyak angin, minyak gosok dan herba tolak angin

Seorang sahabat yang pernah lama tinggal di Arab Saudi sebagai TKI mengatakan bahawa ia tidak pernah mendengar orang yang masuk angin atau meninggalkarena "angin duduk" apalagi orang Arab saudi asli. Kalau pun ada bermakna itu orang Indonesia yang sudah terbiasa masuk angin sejak di kampung halamannya. Apabila kita ke farmasi dan menanyakan apakah ada minyak angin, maka jawapannya adalah sentiasa "tidak ada".

Salah satu sekatan di Arab Saudi. Pembeli lelaki dan wanita dipisahkan oleh sekat apabila membeli makanan di gerai McDonald 's



Yang pasti, banyak sekatan di Arab Saudi. Bagi pemerintah Kerajaan Arab Saudi, semuanya dilakukan demi kebaikan dan keselesaan bersama.


0 Komentar untuk "Inilah Senarai Hal-hal Dan Barang-barang Yang Tak Akan Pernah Laku Di Arab Saudi"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2014 kopipasss - All Rights Reserved
Template By Catatan Info