Inilah Senarai 10 Hotel Berbintang Dengan Bangunan Terburuk Di Dunia

Hotel berbintang selalu diidentikkan dengan bangunan yang mewah dan cantik, tetapi faktanya tidak semua hotel berbintang boleh dikategorikan demikian. Beberapa malah nampak mempunyai konsep yang tidak jelas dan bikin tetamu geleng-geleng kepala. Saat hotel-hotel baru muncul dengan gaya futuristik yang menarik, 10 hotel ini malah hadir dengan bentuk bangunan yang aneh jika tidak boleh dibilang jelek.



1. Isrotel (Israel)

Hotel Isrotel di Tel Aviv ini mempunyai bentuk bangunan yang aneh, iaitu bangunan berbentuk silinder yang tidak rata. Banyak ketulan yang tidak lain adalah beranda setiap bilik yang memang direka menonjol keluar sehingga memberikan kesan tidak beraturan.

Hotel Isrotel Tel Aviv
Isrotel Hotel (kanan)

Isrotel menjadi salah satu hotel paling buruk di dunia berdasarkan bentuk bangunannya. Banyak yang mengatakan bahawa bangunan hotel tersebut seperti dibina asal jadi saja. Belum lagi adanya plang besar di puncak bangunan berwarna biru bertuliskan Isrotel malah makin menambah buruk saja gambaran hotel ini. Bandingkan dengan bangunan di sebelahnya yang mempunyai konsep lebih sederhana namun jauh lebih anggun dilihat.



2. Hotel Spirit (Slovakia)

Seharusnya setelah mendengar nama Hotel Spirit calon tamu berharap besar boleh mengisi semula semangat mereka ketika menginap di sana. Namun ketika calon tamu tersebut melihat bangunan hotel ini yang sama sekali tidak mewakili kata spirit itu sendiri, dijamin mereka bakalan kecewa berat.

Hotel Spirit Bratislava
Hotel Spirit di Bratislava, Slovakia

Bangunan hotel yang terletak di ibu negara Slovakia, Bratislava ini memang penuh warnal namun konsep pewarnaannya tidak beraturan malah membuatnya kelihatan seperti pekerjaan pelajar Taman Kanak-kanak.



3. Crane Hotel (Belanda)

Konsepnya memang unik, tapi apakah sesuai jika digunakan untuk menjadi hotel? Itulah soalan yang bakal muncul apabila melihat Crane Hotel di Harlingen, Belanda. Bukannya membina sebuah bangunan bertingkat yang megah, pemilik hotel ini malah membina hotel berbentuk kren, alat berat yang digunakan mengangkat meterial berat ke tempat tinggi dalam sebuah projek.

Crane Hotel
Crane Hotel di Harlingen, Belanda

Bagi anda yang suka melakukan hal-hal yang nyeleneh mungkin hotel ini memang menarik untuk dicuba. Namun apabila anda mahukan penginapan yang mewah dengan bangunan futuristik, dijamin anda tidak akan berminat menginap di Crane Hotel ini, apalagi tarifnya dibanderol Rm1500 per malam.



4. Ryugyong Hotel (Korea Utara)

Hotel yang terletak di Pyongyang ini sempat digembor-gemburkan akan menjadi bangunan paling megah di Korea Utara. Namun kenyataannya, bangunan ini terbengkalai dan hingga kini proses pembangunannya belum juga rampung.

Ryugyong Hotel, Pyongyang
Ryugyong Hotel di Pyongyang, Korea Utara

Bentuknya yang menyerupai piramid dengan tingkap kaca di bahagian depannya kelihatan nampak aneh dan tidak mencerminkan kemewahan hotel yang terdiri dari 105 tingkat ini. Hotel ini malahan lebih tepat jika dikatakan aneh dan misteri.



5. Hotel Tianzi (China)

Kita mungkin bertanya-tanya, kira-kira apa yang dpikirkan oleh pemilik Hotel Tianzi di Langfang, China ini kala membina dan merekabentuk hotel beliau yang berbentuk patung dewa raksasa ini. Nampaknya ia tidak mengambil kira cita rasa dan keinginan calon tamu yang hendak menginap di hotel beliau. Mungkin niatnya baik kerana sosok dewa yang dipaparkan akan memberikan keselesaan, namun harapan tidak selaras dengan kenyataan, banyak tetamu yang merasa risih tinggal di sana.

Hotel Tianzi di Langfang, China
Hotel Tianzi di Langfang, China

Bangunan hotel ini berbentuk patung raksasa terdiri dari 3 patung dewa dalam kepercayaan agama Konghucu, yakni Fu (Kebahagiaan), Lu (Kakayaan) dan Shou (Keabadian). Pemilik hotel percaya jika unsur dewa ini akan memberikan kemenangan bagi warga China mahupun tetamu yang tinggal di dalamnya. Sayang, para tetamu malah merasa aneh dan konsep ini nampaknya bukanlah idea bagus untuk mereka bentuk sebuah hotel.



6. Dog Bark Park Inn Hotel (Amerika Syarikat)

Hotel Dog Bark Park Inn yang terletak di Idaho ini memang unik kerana bentuk seni bina mengguna pakai bentuk anjing jenis Beagle. Bagi sebahagian orang, hotel ini dikatakan jelek. Namun kejelekan hotel ini juga terbilang relatif bergantung siapa calon tetamu yang akan menginap di dalamnya.

Dog Bark Park Inn Hotel Idaho
Dog Bark Park Inn Hotel di Idaho, Amerika Serikat

Para pelancong yang suka dengan anjing akan sangat senang bila menginap di hotel ini namun jika traveler adalah orang yang tidak suka anjing akan berpendapat sebaliknya, mereka akan mengelak dan menganggap ini hotel yang jelek. Pun demikian, hotel ini benar-benar ada dan boleh ditempah melalui laman BnB. Berminat?



7. Hotel Uzbekistan (Uzbekistan)

Gambaran bangunan Hotel Uzbekistan yang terletak di ibu negara Uzbekistan, Tashkent ini, sepintas mirip dengan Hotel Indonesia di Jakarta. Yang membezakannya adalah susunan bangunan dari luar nampak sangat aneh atau jika boleh dibilang jelek sekali. Hotel ini kelihatan seperti tumpukan bata yang disusun sangat tinggi.

Hotel Uzbekistan, Tashkent
Hotel Uzbekistan di Tashkent

Pemilihan warna nampaknya perlu diperhatikan lagi. Bukannya mengundang kekaguman saat memandanginya, hotel ini malah boleh membuat sakit mata apabila melihatnya. Boleh jadi anda akan pusing dibuatnya saat memandang seni bina bangunan hotel ini dalam masa yang lama.



8. The Premier Inn Hotel (Inggeris)

Para pelancong yang sedang melancong di Bandar Lambeth, United Kingdom biasanya tidak akan mengenali hotel ini meski beratus-ratus kali lewat di depannya. Hal ini wajar kerana hotel ini tidak mempunyai penanda yang menandakan bahawa bangunan tersebut adalah sebuah hotel. Bangunannya pun mempunyai reka bentuk yang kaku seperti sebuah bangunan pejabat.

The Premier Inn Hotel, Lambeth, Inggris
The Premier Inn Hotel di Lambeth, Inggris

Kejelekan bangunan hotel ini bahkan diakui dunia dengan sebuah penghargaan berupa Carbuncle Cup sebagai hotel berarsitektur moden terburuk di tahun 2013.



9. Radisson SAS Waterfront Hotel (Inggeris)

Radisson SAS Waterfront Hotel yang terletak di pinggir pantai sebenarnya boleh dikatakan tidak buruk-buruk amat. Seharusnya hotel ini menjadi tempat menarik kerana letaknya yang strategik.

Radisson SAS Waterfront Hotel
Radisson SAS Waterfront Hotel

Satu-satunya kekurangan dari hotel di Pulau Jersey, Inggeris ini adalah bentuk bangunannya yang standard dan kelihatan seperti bangunan pusat membeli-belah atau mall. Tidak ada yang menyangka bahawa bangunan ini adalah sebuah hotel jika tak ada papan nama di depannya.



10. Standard Hotel (Amerika Syarikat)

Meski hotel yang terletak di New York ini mempunyai kemudahan lengkap seperti bar rooftop, wahana ice skating, hingga basikal lipat yang disewa pada tetamu untuk berkeliling kota namun tetap tak luput dari penilaian negatif.

Standard Hotel New York
Satndard Hotel New York

Selain bentuknya yang jauh dari kesan mewah, namun bilik hotel ini dirasa tidak memberikan privasi bagi tetamu yang menginap. Para pejalan kaki yang lewat di depan hotel ini kerap kali melihat adegan "peribadi" di bilik dan tandas di hotel ini.

Standard Hotel
Para tetamu Standard Hotel New Yorkesering tidak menyedari bahawa aktiviti peribadi mereka boleh dilihat dari luar. Mereka menyangka kaca filem di hotel tersebut tidak tembus pandang dari luar



Sungguh benar-benar gila.
(istimewa)
0 Komentar untuk "Inilah Senarai 10 Hotel Berbintang Dengan Bangunan Terburuk Di Dunia "

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2014 kopipasss - All Rights Reserved
Template By Catatan Info