Inilah Senarai 7 Film Paling Kontroversi di Dunia

Membuat filem yang bagus dan menarik adalah cabaran bagi pengarah. Tentunya jika ingin karyanya diminati dan disukai oleh banyak orang, para pekerja seni harus membuat filem dengan unik, anti-mainstream, dan lain sebagai.

Lantas bagaimana jika mereka membuat filem namun justru menimbulkan banyak kontroversi di dalam masyarakat? Ada yang kontroversi kerana unsur kekerasan, politik, sex, menyinggung agama, dan lain sebagainya.

Kami akan menyajikan 7 filem paling kontroversi sepanjang sejarah seperti dikutip dari merdeka. Simak ulasannya di bawah ini.

1. I Spit On Your Grave
i spit on your grave
Ini adalah filem yang dibuat pada tahun 1978 dengan genre revenge. Filem ini menceritakan tentang seorang wanita bernama Jennifer yang dilakonkan oleh Camile Keaton. Dia merupakan seorang penulis yang ingin menyelesaikan naskah novelnya dengan tenang. Sehingga Jennifer memilih untuk menyendiri di sebuah kabin terpencil di pinggir bandar.

Namun ketika berada di kabin itu, dia diserang dan diperkosa oleh sekumpulan lelaki. Mengalami kejadian itu, Jennifer memilih untuk tetap berada di dalam kabin untuk menyusun rencana balas dendam. Dia ingin membunuh para pelaku yang telah menyalahgunakan.

Filem ini diberi rating 'X' dan dibanned di negara Inggeris dan Jerman kerana memaparkan adegan rogol yang memilukan serta kekerasan sadis. Tak hanya itu, filem ini menjadi kontroversi kerana dianggap merendahkan martabat seorang wanita.

2. The Exorcist
the exorcist
Seterusnya adalah filem berjudul 'The Exorcist', yang dikeluarkan pada tahun 1973. Filem ini dianggap sangat kontroversi kerana menyinggung SARA. Bertema seram, fil The Exorcist menceritakan seorang gadis berusia 13 tahun yang mengalami kesurupan.

Kesurupan itulah yang paling banyak dikecam oleh masyarakat dunia. Sebab gadis bernama Regan ini saat kesurupan menunjukkan adegan melancap dengan menggunakan salib dan memaki-maki Tuhan. Filem ini disekat di Inggeris kala itu. Bahkan sang pemeran Regan sampai harus dikawal oleh bodyguard selama berbulan-bulan kerana banyak pihak yang percaya dia benar-benar terkutuk oleh syaitan.

Pemuka agama menilai bahawa The Exorcist merupakan filem seram paling seram sekaligus dikutuk sebagai filem penyebar setan, walaupun sebenarnya jalan cerita filem ini adalah tentang perjalanan keyakinan dari tempat gelap ke terang.

3. Salo or the 120 Days of Sodom
salo
Mungkin ini adalah yang paling buruk. Filem dengan judul Salo or the 120 Days of Sodom ini dikeluarkan pada tahun 1975. Menceritakan tentang 4 orang penguasa di sebuah negara, iaitu Presiden, tokoh agama, tokoh undang-undang, dan tokoh bangsawan. Mereka berempat mempunyai hasrat yang tidak normal.

Mereka menculik 18 remaja dan memperlakukannya seperti binatang. Keempat penguasa itu menyiksa secara sadis dan bahkan memerkosanya dengan berbagai macam gaya. Sama sekali tidak mencerminkan rasa kemanusiaan. Bahkan adegan seks yang dipaparkan sangat tidak wajar dan sungguh memilukan.

Filem ini tidak mempunyai naratif, tidak ada watak development atau progres cerita yang normal. Sehingga, apabila anda menonton filem ini akan seperti menyaksikan sebuah dokumentari penyiksaan para penguasa pada manusia lemah. Hal itulah yang membuat Salo or the 120 Days of Sodom disekat dan dilarang tayang di beberapa negara.

4. Cannibal Holocaust
cannibal holocaust
Filem berjudul 'Cannibal Holocaust' ini disebut sebagai cikal bakal filem bergenre 'found footage' atau documentary style 'semacam Paranormal Activity dan lain sebagainya.

Filem yang dibuat pada tahun 1980 ini memaparkan sebuah dokumentasi aktiviti dan kehidupan suku kanibal sehari-hari. Cannibal Holocaust ini menceritakan sebuah pasukan pembuat filem dokumentari yang cuba masuk di kelompok suku kanibal dan mengeksploitasi kehidupan sehari-hai mereka. Kerana merasa terusik, suku tersebut marah dan membunuh serta memakan daging pasukan pembuat filem.

Saat ditayangkan pertama kali di Itali, banyak penonton yang menyangka bahawa para pemerannya benar-benar mati kerana filem tersebut dibungkus seperti benar-benar nyata. Namun pihak pengarah cuba menghadirkan para pelakon secara langsung dalam keadaan hidup.

Di filem Cannibal Holocaust, penonton ditawarkan adegan pembunuhan sadis dan memakan daging manusia secara mentah. Tak hanya itu, adegan rogol brutal pun tak luput dari filem ini. Itulah yang membuat filem Cannibal Holocaust disekat oleh beberapa negara.

5. The Clockwork Orange
the clockwork orange
Filem karya Stanley Kubrick ini disekat di Inggeris kerana cuba mengisahkan bagaimana masa depan negara yang terkenal dengan ratu Elizabeth tersebut suram akibat perkembangan paham fasisme di pemerintahan. Tak hanya itu, filem ini juga memaparkan banyak adegan rogol dan keganasan.

Alhasil, kerajaan Inggeris marah, akhbar mengkritik besar-besaran terhadap Kubrick. Keluarga Kubrick sendiri mendapat keganasan dan diancam oleh beberapa pihak.

Parahnya, banyak pemuda di Inggeris dan melakukan pembunuhan di dunia nyata kerana tidak ingin negaranya menjadi seperti yang digambarkan oleh filem The Clockwork Orange. Kontroversi menjadi bertambah parah dan susah untuk dikawal.

Akhirnya Kubrick menghubungi pihak Warner Bros untuk segera menghentikan penayangan filem tersebut. Namun selepas filem dihentikan, ternyata para pemuda yang melakukan jenayah atau pembunuhan itu sama sekali belum menonton filem The Clockwork Orange. Mereka mengaku hanya terpengaruh oleh pemberitaan media yang terlalu melebih-lebihkan. Fakta tersebut membuat Kubrick menjadi sangat marah.

6. Innocence of Muslims
innocence of muslims
Anda tentu ingat dengan filem ini. Pada tahun 2012 lalu, seorang lelaki Amerika Syarikat Keturunan Mesir bernama Sam Bacile, membuat sebuah filem pendek berdurasi 20 minit dengan judul 'Innocence of Muslims'.

Filem ini secara terang-terangan menghina Nabi Muhammad saw dan menyifatkan ia secara fizikal. Walaupun dialog-dialog yang dilakukan pun sangat tidak pantas. Filem parodi yang beredar di YouTube itu kini telah disekat oleh Google.

Google sendiri telah mengabulkan permintaan Menkominfo untuk menghapuskan akses kepadanya di Indonesia. Tak hanya di Indonesia, ternyata di India, Mesir, dan Libya, filem ini telah dimusnahkan dan tak boleh diakses.

7 Noah
noah
Ini adalah filem terbaru di tahun 2014. Mengisahkan tentang Nabi Nuh. Namun filem ini banyak mengundang kontroversi, terutama dari pihak masyarakat Islam. Mereka beranggapan bahawa filem ini menyalahi ajaran Islam. Nabi Nuh yang dilakonkan oleh Russell Crowe ini sangat bertentangan dengan watak nabi Nuh sesungguhnya.

Dalam filem ini, digambarkan seorang Nabi Nuh yang pemarah, pembunuh, bahkan bayi pun kembar yang baru lahir mahu dibunuhnya, padahal itu cucunya sendiri, walau pun tidak jadi akhirnya.
0 Komentar untuk "Inilah Senarai 7 Film Paling Kontroversi di Dunia"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2014 kopipasss - All Rights Reserved
Template By Catatan Info