Wow, Saintis Jerman Berjaya Menumbuhkan Payudara Di Luar Badan




Terdengar aneh memang, namun anda tidak salah membaca tajuk tulisan ini. Para saintis di Helmholtz Center for Health and Environmental Research di Munich, Jerman, menumbuhkan payudara dalam sebuah wadah untuk kepentingan penyelidikan kanser payudara. Pertumbuhannya tidak berbeza dengan payudara pada remaja perempuan.

Kajian ini dapat membantu para saintis memahami pertumbuhan payudara dan mengetahui apa yang terjadi apabila seorang perempuan menghidap kanser payudara.

Penumbuhan bermula dengan mengambil sel payudara seorang perempuan dan mengasingkan sel induk pencipta semula struktur teras payudara. Sel induk itu juga mampu membina saluran dan struktur pengeluaran air susu.

Dr. Christina Scheel dan pasukan penyelidikannya berjaya mengasingkan sel induk yang berfungsi menghasilkan rangkaian baru payudara di setiap kitaran haid dan mengandung layaknya pertumbuhan payudara pada masa baligh.


Payudara Tumbuh Di Luar Tubuh

Ilustrasi payudara. Kejayaan yang diraih oleh Dr. Christina Scheel yang boleh menumbuhkan payudara di luar tubuh ini merupakan satu kejayaan besar untuk merawat kanser payudara

Sebenarnya, daripada kira-kira 2,000 sel dalam payudara hanya ada satu sel induk. Tapi dengan menggabungkan beberapa teknik, Scheel dan pasukan mampu meningkatkan pertumbuhan sel-sel ini hingga lima kali ganda. Sel-sel ini kemudian membentuk struktur bercabang rangkaian saluran payudara.

Pengambilan contoh jaringan payudara untuk ditumbuhkanDi sisi lain, jaringan payudara normal tumbuh secara agresif. Scheel dan pasukan bergerak ke kajian selanjutnya; apakah kanser payudara merupakan hasil pertumbuhan tisu payudara yang tak terkawal? Dia ibarat kenderaan tanpa brek.

Scheel dan pasukan juga mendapati fakta lain. Ketika membiakkan sel induk payudara pada platform padat maka sel-sel akan tumbuh lebih agresif dan seperti tumor. Sebaliknya bila ditumbuhkan dalam kerangka yang lebih lembut dan fleksibel.

Hal ini boleh jadi menjelaskan mengapa perempuan dengan payudara padat (kerana mengandungi lebih banyak rangkaian bersambung) mempunyai risiko kanser payudara yang lebih tinggi.
Dr. Christina Scheel
Dr. Christina Scheel (kanan), bersama salah satu anggota tim risetnya, Jelena Linnemann
"Penelitian ini memungkinkan kami mempelajari perkembangan payudara normal, dan memahami langkah awal yang mempengaruhi perkembangan tumor pada perempuan," kata Scheel.
(Medical Daily)
0 Komentar untuk "Wow, Saintis Jerman Berjaya Menumbuhkan Payudara Di Luar Badan"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2014 kopipasss - All Rights Reserved
Template By Catatan Info