Selebriti-Selebriti Indonesia Yang Tukar Agama Kerana Mencari Jati Diri

Akhir-akhir ini banyak artis Indonesia yang berpindah agama. Entah itu kerana mengikuti teman lelaki atau suami, ataupun kerana mereka yang lebih kelihatan damai dengan agama mereka yang baru berbanding dengan agama sebelumnya.

Berikut ini beberapa artis indonesia yang berpindah agama.

1. Nafa Urbach

Artis keturunan Jerman ini sebelum bersama Zack Lee, sempat lama berpacaran dengan Primus yustisio yang kini menjadi suami bintang sinetron Jihan Fahira. Demi cintanya terhadap Primus, dia sempat berpindah ke agama Islam.


Nafa Urbach
Nafa Urbach

Selepas berpisah dari Primus dan berkahwin dengan Zack Lee, Nafa kembali berpindah agama menjadi seorang Kristian dan hal ini sempat membuat heboh.



2. Pingkan Mambo

Penyanyi yang mempunyai suara khas juga sempat menghebohkan kerana perpindahan agama. Kabar perpindahan agama Pingkan Mambo ini disampaikan langsung oleh ibunya sendiri, Deetje bahawa anaknya telah belajar agama lain. Kepindahannya Pingkan ini tentunya menggegarkan dunia hiburan yang dari pemeluk agama Islam menjadi agama Kristian.

Pingkan Mambo
Pingkan Mambo

Banyak media infotaiment sempat membuat berita heboh perpindahan Pinkan ialah penganut agama Kristian kerana masalah lelaki. Namun hal tersebut dibantah Youke Mambo dengan ungkapan "" Wajar-wajar saja. Tapi mengenai perubahan agama kerana masalah perempuan, itu tidak benar, "ungkapnya."



3. Asmirandah

Kerana cinta terhadap Jonas Rivanno sangatlah kuat, Asmirandah memilih berpindah keyakinan menjadi seorang Kristian dan berkahwin dengan Jonas Rivanno di luar negeri. Sebelumnya, Andah dan vanno telah melaksanakan perkahwinan secara Islam pada tarikh 17 Oktober 2013.

Asmirandah
Asmirandah

Perkahwinan mereka sempat membuat berang masyarakat dan beberapa pemuka agama.



4. Rianti Cartwright

Rianti Cartwright, artis cantik yang terkenal semasa menjadi seorang VJ MTV dan kerjayanya semakin melejit ketika melakonkan sosok "Aisha" dalam filem Ayat-Ayat Cinta ini beralih keyakinan menganut agama Kristian pada tahun 2010 silam dan dia berkahwin dengan seorang ahli perniagaan bernama Alfoncius DAPOT Parulian Nainggolan di sebuah gereja di New York, Amerika Syarikat pada tarikh 17 September 2010.

Rianti Cartwright
Rianti Cartwright

Sejak dikhabarkan berkahwin dan berpindah keyakinan, Rianti selalu tertutup dan irit bicara masalah peribadi. Saat disahkan, pembantu Rianti, Ade, minta awam menghargai sikap Rianti yang tertutup untuk urusan privacy. Menurutnya, rumah tangga Rianti dan Alfonso baik-baik saja. Bahkan Rianti dibebaskan untuk tetap berkarir di dunia perfileman.



5. Dewi "Dee" Lestari

Penyanyi sekaligus penulis buku Dewi "Dee" Lestari berpindah agama dari seoraang Kristian menjadi penganut agama Buddha kerana keinginannya. Awal mula Dewi berpindah keyakinan bermula dari fikiran yang terbuka serta merupakan proses belajar dan mengalami dalam tiga fasa yang membuatnya melepas label agama yang dianutnya saat itu.

Dewi "Dee" Lestari
Dewi "Dee" Lestari

Dengan tanpa menggenggam 'mati' suatu keyakinan, Dewi memulakan pencarian realiti tertinggi, mempelajari pelbagai ajaran agama dengan tanpa prejudice, tanpa prasangka, tanpa membandingbandingkan. Dewi berpendapat ajaran Buddha tidak mempunyai paradoks-paradoks yang saling bertentangan dan tidak mempunyai fi gur Tuhan yang dapat melakukan penghukuman, yang ada adalah akibat karma yang mana membawa manusia menjadi lebih bertanggung jawab atas dirinya sendiri.



Sebenarnya masih ada beberapa artis lag, khususnya yang berpindah menjadi seorang Muslim. namun kerana pemeberitaan mereka tidak seheboh kelima artis-artis diatas, maka tidak dibincangkan disini.
(dari berbagai sumber)
0 Komentar untuk "Selebriti-Selebriti Indonesia Yang Tukar Agama Kerana Mencari Jati Diri"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2014 kopipasss - All Rights Reserved
Template By Catatan Info