Inilah Presiden Yang Hafal 30 Juz Al- Quran

Inilah Presiden yang Hafal Alquran Mohammed Mursi Issa Ayyat (Foto:harakatuna.wordpress.com)
Mursi dikhabarkan menjadi salah satu presiden yang hafal AlQuran, mulai dari ayat hingga juz-juz dari kitab suci agama Islam tersebut. Mursi mampu mengucapkannya dengan jelas.

  Menghafal Al-Quran bukan kerja mudah. Apalagi bagi seorang Presiden. Tapi, ternyata ada seorang Presiden yang mampu menghafal Al-Quran dengan baik.

Orang itu adalah Mohammed Mursi Issa Ayyat. Mursi adalah bekas Presiden Mesir yang mampu menghafal Al-Quran. Seperti diketahui, Mursi terpilih dalam pilihan raya demokratik pertama di Mesir, selepas penguasa lama Husni Mubarak digulingkan oleh revolusi damai di Mesir.

Tapi Mursi hanya memerintah singkat, hanya setahun. Dari 30 Jun 2012 hingga 3 Julai 2013. Ia digulingkan Jeneral Abdel Fattah el-Sisi ketika demo menentang kerajaan Mursi --yang dituduh hendak menjadikan Mesir negara Islam-- terus meluas dan berpanjangan di seluruh Mesir. Selepas digulingkan, Mursi pun ditahan tentera. Organisasi pendukungnya, Ikhwanul Muslimin, dinyatakan tentera sebagai organisasi terlarang di Mesir.

Walau berkhidmat secara ringkas, Mursi punya banyak peminat. Semangat juang yang tinggi serta kekhusyukannya dalam menjalankan ibadah membuat tak sedikit rakyat Mesir kagum.


Mursi dikhabarkan menjadi salah satu presiden yang hafal Al-Quran. Mulai dari ayat hingga juz-juz dari kitab suci agam Islam tersebut Mursi mampu mengucapkanya dengan jelas tanpa perlu membawa buku nota.

Di waktu kosongnya, konon Mursi selalu menyempatkan membaca kitab suci. Bahkan Mursi juga menegaskan kepada seluruh rakyat agar mereka mau menghafalkan setiap ayat yang terdapat di dalam kitab suci AlQuran.

Kerana, menurutnya, Al-Quran merupakan sebuah manual bagi sebuah bangsa untuk lebih maju, makmur dan berjaya baik dunia ataupun akhirat.



Jom kenali sang presiden penghafal Al-Quran ini lebih dekat, selengkapnya
Baca di sini 
0 Komentar untuk "Inilah Presiden Yang Hafal 30 Juz Al- Quran "

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2014 kopipasss - All Rights Reserved
Template By Catatan Info