Mahal Sewa Pangsapuri, Lelaki Bujang Ini Tinggal Di Siber Cafe

Mahal Sewa Apartemen, Pria Lajang Jepang Hidup di Warnet
 
Mahalnya kos hidup di Jepun membuat mereka harus bekerja keras agar dapat membeli semua keperluan. Meski semua kemudahan ada, tetapi tingginya harga membuat mereka yang berupah rendah tak boleh mencapainya.

Gaji yang pas-pasan membuat mereka harus memainkan otak agar boleh menabung dan mencukupi kos hidup sehari-hari .. Seperti dilaporkan dari boingboingnet, para lelaki tunggal di Jepun menyiasati dengan tinggal di warnet berbanding menyewa rumah ataupun pangsapuri.

Menurut mereka dengan menyewa Kafe Siber semalam sangat lebih murah berbanding menyewa sebuah apartmen. Terlebih mereka hanya butuh tempat untuk tidur dan terdapat kemudahan komputer untuk menyelesaikan pekerjaan sekaligus hiburan seperti permainan atau menonton filem.

Mereka mengaku tak pening dengan pelbagai bil baik sewa ataupun elektrik dan air. Dengan bilik kecil di Kafe Siber mereka pun menenangkan diri untuk melepas penat untuk bersiap di keesokan harinya.

Tinggal di Kafe Siber sudah menjadi trend pada pertengahan 2000-an, dan pemilik kafe siber pun tak keberatan biliknya jadi tempat tinggal. Uniknya, problema ini ternyata menarik minat sebuah production house untuk membuat filem dokumentari. Filem berjudul Net Cafe Refugees ini mengetengahkan para pekerja khususnya di daerah Fukuda yang memilih tinggal di Kafe Siber untuk menjimatkan perbelanjaan. (boy / faj)
0 Komentar untuk "Mahal Sewa Pangsapuri, Lelaki Bujang Ini Tinggal Di Siber Cafe"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2014 kopipasss - All Rights Reserved
Template By Catatan Info