Tapak Harta Karun Bangsa Yahudi Berusia 2.000 Tahun Ini Dijumpai Di Bawah Bilik Tetamu Keluarga Ini

Sebuah penemuan mengesankan mengenai peradaban bangsa Yahudi pada masa silam dilaporkan telah dijumpai secara tak sengaja di Jerusalem, Israel pada 2 Julai 2015.

Di bawah lantai ruang tamu ini, ternyata ada sebuah tapak mandian khas bangsa Yahudi yang telah berumur lebih 2,000 tahun. Laman ini dijumpai secara tak sengaja


Pihak Kementerian Kebudayaan Israel mengumumkan bahawa tapak harta karun kuno berupa tapak tempat ritual mandi bangsa Yahudi yang sangat jarang berlaku tersebut dianggarkan berusia lebih daripada 2,000 tahun dan berasal pada abad pertama kelahiran agama Kristian.

Situs pemandian kuno bangsa Yahudi
Beginilah keadaan ruang tamu rumah milik pasangan suami isteri Tal dan Oriya, tempat ditemukannya tapak mandian kuno ini

Tapak arkeologi tempat ritual mandi (mikveh) bangsa Yahudi tersebut diketahui dijumpai di rumah sebuah keluarga yang tinggal di kawasan penempatan Ein Kerem, Jerusalem. Harta karun kuno itu ditemukan setelah sebelumnya tersembunyi di bawah papan lantai rumahnya yang diperbuat daripada kayu. Pasangan suami isteri pemilik rumah tersebut (Tal dan Oriya) secara tak sengaja mencari tapak ini di bawah lantai ruang tamu milik mereka apabila hendak mengubahsuai rumah mereka.

Situs pemandian kuno bangsa Yahudi
Tal menuruni tangga untuk menunjukkan tapak harta karun kuno yang berada di bawah ruang tamu rumahnya ini

Awalnya pasangan suami isteri pemilik rumah tersebut tidak menyangka akan menemui sebuah alat ritual mandi yang diyakini sebagai harta karun kuno milik bangsa Yahudi yang telah berusia 2,000 tahun. Mereka meyakini bahawa penemuan itu merupakan bukti yang sangat penting bagi carian kebudayaan bangsa Yahudi pada beribu-ribu tahun yang lalu.

Tal memperlihatkan salah satu bahagian dari laman mandian kuno yang berada di bawah lantai ruang tamu rumahnya ini

Sang pemilik rumah yang merupakan pasangan suami-isteri itu kemudian memberikan penemuan harta purba tersebut kepada pihak berkuasa berkuasa Israel, supaya para ahli arkeologi dapat meneliti lebih lanjut tentang peradaban bangsa Yahudi selama beribu-ribu tahun. Pada akhirnya, pasangan suami-isteri itu dihadiahi ganjaran yang setimpal atas penemuannya itu.
0 Komentar untuk "Tapak Harta Karun Bangsa Yahudi Berusia 2.000 Tahun Ini Dijumpai Di Bawah Bilik Tetamu Keluarga Ini"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2014 kopipasss - All Rights Reserved
Template By Catatan Info